Turpinot apmeklēt partneru pilotteritorijas, Zemgales plānošanas reģiona projekta “GreenIndustrialAreas” komanda devās uz Vāciju, lai iepazītu industriālās zonas. Pēc vizītēm projekta partneri pulcējās, lai analizētu industriālo zonu iespējas kļūt par zaļām industriālām zonām un kritērijiem, kas nepieciešami, lai izstrādātu sertificēšanas standartu.
Zemgales plānošanas reģiona (ZPR) projekta komanda no 7. līdz 8. oktobrim viesojās Neištrēlicā (Neustrelizt), kur apskatīja vienu no projekta pilotteritorijām. Šajā 9ha plašajā zonā patlaban darbojas tikai viens uzņēmums un tā ir pilnveidošanas stadijā. Atrodoties vien dažus desmitu kilometru attālumā no pilsētas, zonas pārstāvji aktīvi darbojas, lai šeit piesaistītu tādus uzņēmumus, kas savā darbībā izmanto atjaunināmu enerģiju. Pilotteritorijas pārstāvji skaidro, ka zonā plānota tāda industriāla darbība, kas nodrošina pašpietiekamu elektroenerģijas un siltuma piegādi ar atjaunojamās enerģijas avotiem – vēja turbīnas, jumta saules paneļi u.c..
Interesanti, ka zonā darbojas atjaunojamās enerģijas izziņas centrs, kur dažāda vecuma apmeklētājiem ir iespējams izzināt atjaunojamās enerģijas veidus ar dažādiem digitāliem risinājumiem un apskatot interaktīvas izstādes. Šajā iestādē skolēniem nodrošinātas izglītojošas nodarbības, kurās dalībniekiem iespējams praktiski darboties, un, piemēram, izgatavot savu vēja turbīnu. Arī projekta partneru vizītes laikā, centrā kūsā skolnieku grupas, kas aktīvi iesaistās dažādās spēlēs un izzinošās aktivitātēs, turklāt šī ir daļa no mācību procesa.
Industriālās zonas pārstāvji nākotnē šeit iecerējuši izbūvēt arī elektroauto uzlādes stacijas, līdzīgi kā šobrīd ir degvielas uzpildes stacijas, kurās iespējams gan ieturēt maltīti, gan veikt auto apkopi un citas praktiskas lietas.
Savukārt 9. un 10. oktobrī ZPR komanda atradās citā Vācijas pilsētā – Šverīnē (Schwerin). Šeit piepilsētas teritorijā atrodas vēl viena projekta pilotteritorija - Lībeses (Lübesse) industriālā zona. Vairāk kā 15ha teritorijā šobrīd darbojas 15 uzņēmumi, kas galvenokārt nodrošina loģistikas un celtniecības pakalpojumus. Dažādos uzņēmumos ir dažādi atjaunojamās enerģijas risinājumi. Šeit redzami gan saules paneļu parki, gan vēja turbīnas, atsevišķi uzņēmumi izmanto elektroauto un teritorijā uzstādījuši šādu auto uzlādes stacijas. Teritorijas pārstāvis atklāj, ka plānošanas procesā ir arī ūdeņraža uzpildes stacija.
Bez konkrētās pilotteritorijas apskates, apmeklēts arī kāds tuvumā esošs lauksaimniecības uzņēmums, kas īsteno aprites ekonomikas principus un dažādus izejmateriālus un produktus izmanto atkārtoti. Tāpat projekta partneriem bija iespēja apskatīt reālu zaļo industriālo zonu Pārhimā (Parchim). Šī zona ieguvusi Vācijas, konkrēti Mēklenburga-Priekšpomerānijas, izstrādātu un patentētu zaļās industriālās zonas sertifikātu. Zonas pārstāvji min, ka šāds sertifikāts noteikti kalpo kā labs mārketinga “āķis”, jo zināms, ka, lai šādu statusu sasniegtu ir jāievēro dažādi nosacījumi. Tādēļ jaunie uzņēmumi, kas vēlas darboties šajā zonā tiek īpaši izmeklēti, lai saglabātu “zaļo” statusu.
Abu pilotteritoriju vizīšu noslēgumā projekta partneri dalījās darba grupās, kurās analizēja redzēto un veica secinājumus, par to, kādi soļi veicami, lai konkrētās pilotteritorijas varētu sasniegt klimatneitralitāti.
Pilotteritoriju apsekošanu fāze noslēgsies pēc divām nedēļām ar industriālo zonu apmeklējumu Somijā. ZPR komanda apmeklēs Jiveskilu (Jyväskyla), kurā atrodas 2 industriālas zonas. Pēcāk tiks veikta salīdzinošā pārskatīšana, lai mācītos no izmēģinājuma rezultātiem un noteiktu zaļās industriālās zonas minimālos kritērijus. Plānota arī zaļo industriālo zonu sertifikācijas vadlīniju pārskatīšana un pabeigšana.
Projekts tiek īstenots “Interreg Baltijas jūras reģiona programma 2021-2027” ietvaros. Projekta kopējais budžets ir 2 845 916,60 EUR (t.sk. ERAF finansējums 2,276,733.28 EUR) ZPR budžets ir 219 492 EUR. Vairāk par projektu iespējams uzzināt: https://ej.uz/wyeh
Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Zemgales plānošanas reģions un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības viedokli.